REVIEWS

الراب عربي

3.43K

موسيقى الراب بشكل عام حاليا هي من أهم ألوان الموسيقى في الساحة الفنية بالعالم لأنها تُعتبر لغة الشارع، و بدأت تنتشر بشكل واضح في أخر كام سنة في الوطن العربي.
ظهر لـ اللون دة من المزيكا في الوطن العربي فنانين كتير موهوبين، لأن طبيعة موسيقى الهيب هوب كانت هي أفضل طريقة لتقديم قصصهم، و الجميل إنهم طوروا في أسلوبهم لحد ما بقي الراب العربي أحد أكبر المشاهد في الساحة.

احنا هنعرفك علي شوية من أبرز الفنانين دول.

– شاهين العبقري:
ظهور شاهين العبقري كان مع فريق واي كرو سنة ٢٠٠٥، و أكتسب معاهم لقب العبقري رغم صغر سنه وقتها بسبب مهارات كتابته اللي رسم من خلالها رؤيته للمجتمع من خلال أغاني تحمل تركيبة فنية جذابة و كلمات سهلة و مليانة معاني في الوقت نفسه.

 

 

سينابتك:
شيئ شائع جدا إنك تلاقي مغني راب يعمل في مجال بعيد عن الموسيقى و الفن، في حالة ليث الحسيني او سينابتك هو برضة دكتور. قرر سينابتك انه يترك مجال الطب و يركز على اهتماماته الموسيقية. اغانيه تتناول مواضيع اجتماعية و حياتية و سياسية تلمس حياة الشباب العرب.

– الراس:
علي مدار السنين اللي فاتت ارتقي الراس مع المتصدرين مشهد الهيب هوب العربي المعاصر، و ده لـ تركيزه على اللغة العربية و النقض المؤثر على المجتمع، و بالرغم من إن الهيب هوب كان نقطة انطلاقه ولكن توسع لأنواع تانية لـ يأكد إنه مش محصور على لون واحد.

مسلّم:
إبتكر مسلّم هديب مكانة خاصة لنفسه في المشهد، و ده لأنه  مُبتكر و مفيش له حدود و بيقدر بالمزيكا يعمل اي حاجة، قدر ياخد الطرب العربي لمستوى تاني و يخلطه بموسيقى التْراب. بجانب انه مغني هيب هوب هو برضة رسام.

 

– كاز الأمم:
كاز الأمم يعد أحد أبرز رواد مجال الراب العربي في الفترة الأخيرة، وضع بصمته الغنائية باعتماده على أسلوب الشعر الرمزي علشان يعبر عن المشاكل الاجتماعية و السياسية بالوطن العربي.

 

 

– بو كلثوم:
زي ما في أم كلثوم بـ مصر في بـ سوريا بو كلثوم، منير بو كلثوم هو مغني راب موهوب و منتج موسيقي و مخرج أفلام أحدث ثورة في الراب السياسي في الشرق الأوسط. الأغاني الخاصة به متأثرة بالاضطرابات المحيطة بمنطقتنا.

 

 

CNL Music
X