NEW MUSICREVIEWS

٦ فرق مصرية بألوان أجنبية

1.83K

أغلب مستمعي المزيكا الغربية بيكون نفسهم يحضروا حفلات للفرق المفضلة ليهم زي “كولد بلاى، بينك فلويد، البيتلز، فرانك سيناترا” و غيرهم كتير، و لكن إمكانية دة بتكون شبه مستحيلة نظراً لكونها خارج مصر أو إن الفرق دي اتحلت من زمان. بس ايه هيكون شعورهم لو حضروا حفلات ليهم في مصر؟
إحنا هنعرفكم على ٦ فرق تلعب مزيكا فرق كتير تانية من برة مصر تكريماً ليهم.

Strawberry Swing

https://www.youtube.com/watch?v=ZBscWsHX61A

يمكن يكونوا مش اول ناس تغني لكولد بلاي، لكن الميزة إنهم بيحاولوا يوصلوا رسالة الفرقة للناس من خلال اغانيهم وهي الأمل و السعادة و الرضا. ناس كتير ممكن تعتقد إن حفلاتهم بتكون مزحومه بجمهور لأنهم بيغنوا لكولد بلاي مش أكتر، لكن جمهور بيسمع كولد بلاي اكيد مش هيستقر على حاجة غير لما تكون على أكمل وجه. اكونت تويتر الرسمي لـ فرقة كولد بلاي ذكرهم قبل كدة و شجع جمهورهم في مصر إنه يحضر لهم حفلاتهم.

Glass Onion

فرقة تكونت في 2011 و معاهم نقدر نقول إن تراث البيتلز بقا في يد أمينة. في حفلاتهم تقدر تحس بالتشابه الرهيب بينهم و بين الفرقة الأصلية، سواء في طريقة غناءهم أو عزفهم و تشعر انك في حفلة قصاد ذا بيتلز فعلا و تتفاعل معاهم.

Paranoid Eyes

عظمة فريق زي بينك فلويد لا يمكن تكرارها، و لكن بارانويد ايز قدروا يحققوا المعادلة الصعبة دي. قدروا فعلا يبهروا جمهور بينك فلويد في مصر، و نتمني يحققوا شهرة كويسة وسط الفرق المستقلة.

The Sinatra’s 

THAT'S LIFE

That's LifeMagnolia. Leaves of Art

Posted by The Sinatras on Monday, April 9, 2018

نيويورك في قلب القاهرة؟ لو انت من عشاق الرائع فرانك سيناترا يبقي مينفعش تفوت حفلة ليهم، بأسلوبهم المتميز يقدروا يعيشوك في جو رائع.

Bluezophrenia 

بتحب تشاك بيري؟ طب جيمس براون او جاري مور او ايروسميث و غيرهم كتير من الأسماء العظيمة؟ ف انت مفيش قدامك غير بلوزوفرينيا. منصة كويسة جدا و خلطة جميلة من الكلاسيك الروك اند رول و الفانك في مصر.

Raindogs

لو تعرف توم وايتس ف أكيد تعرف رايندوجز، مش بس الأغنية لا و كمان الفرقة المصرية. بيشاركوا جمهورهم حب توم وايتس و عايشين على رثائه

CNL Music
X