FEATURES

شيرين عبده / مرام / ماسيف سكار ايرا / تي سيسترز في دي كاف

2.87K

مهرجان وسط البلد للفنون المعاصرة هو أول مهرجان دولي متعدد التخصصات للفنون المعاصرة في مصر.
الدورة الثامنة من ال#DCAF19 ستقام علي مدي ثلاثه أسابيع من 29 مارس إلى 20 ابريل 2019 في أماكن مختلفة في وسط مدينة القاهرة.

المهرجان يشمل عروض موسيقية محلية و دولية والمسرح والرقص والفنون البصرية والأفلام من قبل فنانين من مصر والعالم العربي و كل دول العالم. بالإضافة إلى الأماكن الثقافية والمسارح القائمة في وسط البلد ، تستخدم دي كاف مواقع غير تقليدية زي المباني التاريخية و واجهات المحلات والأزقة وأسطح المنازل كمواقع للعروض بهدف جمع جمهور مع الفنانين للإنخراط مع المدينة بطريقه جديدة.
يطمح دي كاف، بفضل برامجها المتنوعة، أن تصبح من أهم الفعاليات الفنية العربية السنوية من خلال التواصل مع مجموعة واسعة من الجمهور المصري ، وإنشاء جسور بين الفنانين العرب والدوليين، دة غير الاستفادة من التراث الثقافي والاجتماعي والمعماري الفريد في وسط مدينة القاهرة. وفوق كل دة ، فريق العمل الدولي مش بيسعى فقط لتقديم أفضل الثقافات العالمية المعاصرة إلى القاهرة ، ولكن برضة لتقديم مهرجان عالمي عالي الاحتراف والدعاية الجيدة.

من ضمن عروض الدورة الثامنة عرض موسيقي بيضم “مرام – شيرين عبده- تي سيسترز – ماسيف سكار ايرا”

 

عن مرام

مغنية نوبية بتغني من و هى صغيرة و كانت محرومة من انها تحقق حلمها بسبب اهلها. و لكن ده ممنعهاش من انها تفضل وراء حلمها، و اطلقت اغنيتها الأولي “حبيبي تعال” اللي ساعدت كتير في شهرتها.

 

عن  شيرين عبده

شيرين عبده بتغني فولك بطريقة تدريجية و ده بيخليها متميزة في مجالها و بتصنع افكار جديدة في الموسيقى المصرية المعاصرة. شيرين اشتغلت مع فنانين كبار زي شيج زين، فتحي سلامة، و شاركت في جولات مع زياد رحباني في لبنان.

عن تي سيسترز

فرقة امريكية متكونة من ثلاث اخوات كلوي بتلعب على آلات النقر، اربكة بتلعب جيتار و ريتشل بتلعب جيتار و البانجو و مع بعض بيغنوا اغاني فولك. في ٢٠٠٨. كمان فتحوا مسرح بإسم العالم الآخر، و كان هدفهم انهم يعملوا انتاجات موسيقية اصلية، استضاف عروض متنوعة فيها فنانين محليين و عالميين .

عن ماسيف سكار ايرا

فرقة مصرية كندية بتلعب اغاني ميتال بميكس مصري. الفرقة تتكون من المغنية و لاعبة الجيتار شيرين عمرو، و ديلان ويدجينيس على الجيتار، و نانسي منير علي الكمان. تأسست في الإسكندرية سنة ٢٠٠٥. من اشهر اغاني ليهم “ابعد مكان” الى ظهرت في فيلم ميكروفون اللى حاز على جوايز كتير. عملوا جولات في أوروبا و أمريكا و شاركوا  المسرح مع دريم ثيتر، ذيذي توب. الالبوم الجديد كلور بليند نزل في ٢٠١٨ و هيغنوا منها كتير في الحفلة.

X